Svar: Optrapning af skemad, 5 måneder

28. december 2018

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at begynde med skemaden, og det lyder som en rigtig god måde, du er gået frem. Din datter spiser rigtig fint, hun er glad for skemaden og hendes mave følger godt med - hun får stadig masser af mælk - og du kan fornemme, at hendes søvn er blevet bedre :) Det er bare super godt :)

Du må gerne give hende 1 dl grød og mos to gange dagligt, det lyder hun til fint at kunne kapere. Du må også gerne i løbet af et par uger øge hende i måltider, så hun hen mod 6 måneders alderen begynder at blive tilbudt morgengrød også. På den måde kan du øge hendes indtag lidt ekstra og sikre mæthed hele dagen igennem.

Hun må gerne få lidt frugt- eller bærmos som topping på sin grød for en gang imellem at variere hendes indtag lidt mere, ligesom du gerne må begynde med lidt grovere grødtyper - det vil sige grød lavet af forskellige flager og gryn, som også vil give hende lidt ekstra mæthed og maven lidt mere at arbejde med. Det kan f.eks. være hirseflager, boghvedeflager, quinoaflager og også gerne havregryn. Ligesom du også gerne må begynde at tilbyde hende øllebrød.

Når hun så bliver 6 måneder gammel, så kan du begynde at tilbyde hende mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det vil ofte være frugtmos og mos af forskellige bær, og det vil også være rigtig godt med mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte på, gumle på og opbløde med spyt. Det kan f.eks. være bløde frugtbåde eller ristede rugbrødsbjælker eller agurkeringe.

Det at sidde med mad i hånden vil styrke hende mundmotorisk og samtidig vil det også være med til at forlænge tiden måltidet varer. Det kan være godt, fordi det gør, at hun begynder at føle mæthed på en anden måde... :)

En normalportion varierer efter barnet - og børn er meget forskellige. For nogle børn vil det være normalt og passende at spise ¾-1 dl. grød eller mos af gangen suppleret med lidt mad i hånden. For andre ...

Annonce

... børn vil det være normalt at spise 1.5-2 dl. af gangen, og der er også børn, som faktisk spiser mere. Nogle børn åbner munden og tager imod - og har rigtig svært ved at fornemme mæthed - og de kan derfor komme til at spise så meget, at der ikke er plads til mælken, hvorfor de så begynder at søge denne ekstra om natten. Derfor skal du forsøge at finde balancen mellem at give hende den mængde skemad, som hun virker til at have behov for, men samtidig ikke så meget, at hun ikke får sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket i løbet af dag og aften.

En forudsætning for at hun begynder at kunne sove igennem om natten er netop, at hun får både skemad, vand af kop og mælk nok hele dagen igennem. Og netop i 6 måneders alderen vil hendes indtag af mad og væske/mælk om dagen ofte gøre, at hun begynder at kunne sove igennem - det vil sige kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05. Det vil være et realistisk mål :)

Så.. det lyder for mig som om, at du i løbet af de næste par uger godt kan introducere morgengrød som dagens 3. måltid, ligesom du kan begynde at variere hendes grød mere og tilbyde lidt grovere grødtyper lavet af flager og gryn, samt forsøge med lidt øllebrød. Du kan også variere yderligere ved at bruge forskellige typer af topping på hendes grød. Og når hun så bliver 6 måneder, så vil det være fint at introducere frugt som mellemmåltid...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når hun bliver 6 måneder vil det også være godt at variere hendes tilbud af forskellige grøntsager mere, hun må f.eks. gerne begynde at få rodfrugter, kål og lignende. Ligesom der i den alder også begyndes med lidt kød eller fisk. På den måde kommer grøntsagsmosen også til at mætte mere, få lidt mere fylde :)

Så hele tiden små ændringer, hvor du udnytter hendes naturlige interesse for at smage og spise, men også sikrer, at hendes mave kan følge med...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god appetit! :)

Og rigtig godt nytår til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!